Miksi ei kannata kehittää omaa järjestelmää kalustonhallintaan?
Digitaalisen laiterekisterin kohdalla markkinoilla tarjolla olevat ratkaisut mietityttävät monia juuri omien erityistarpeiden näkökulmasta. Joko itse irtaimistoon tai omiin prosesseihin liittyy ehkä sellaisia osa-alueita, joiden takia vaikuttaa siltä, että ainoastaan yksilöllisesti räätälöity ratkaisu voi toimia. Eihän kenelläkään muulla ole vastaavaa ympäristöä ja vastaavia tarpeita? Tällaisessa tilanteessa moni toimija harkitsee itse kehittävänsä tarvittavan järjestelmän itse kalustonhallintaan.
On olemassa useita syitä miksi sitä ei kannata tehdä.
1. Oman tietojärjestelmän kehittäminen on iso investointi
Oman digitaalisen laiterekisterin kehittäminen saattaa tuntua luontevalta ratkaisulta, koska kuka tuntisi tarpeet paremmin, kuin organisaatio itse. Laiterekisteriin liittyvät tarpeet saattavat tuntua jopa melko suoraviivaisilta. Kunhan laitetieto vaan on järkevästi päivitettävissä ja käytettävissä. Jos osaamista on, niin miksi ei kehitettäisi omaa suoraviivaista järjestelmää?
Todellisuudessa kuitenkin yksinkertaisenkin järjestelmän kehittäminen on monimutkaista ja aikaa vievää. Tämän lisäksi harvoin yksinkertainen järjestelmä riittää, ja todelliset tarpeet osoittautuvat helposti laajemmaksi kokonaisuudeksi, joka vaatii laajempaa ja syvällisempää kehitystyötä – ehkä jopa integraatiota usean järjestelmän välillä.
Järkevästi palvelevan oman järjestelmän kehittäminen on siis monimutkaista, vaatii investointeja osaamiseen ja vie yksinkertaisimmillaankin paljon aikaa.
2. Oma järjestelmä vaatii jatkuvia investointeja
Oman toimivan järjestelmän rakentaminen ei riitä. Järjestelmää täytyy myös pystyä jatkuvasti kehittämään ja päivittämään, sen tietoturvasta ja jatkuvasta saatavuudesta täytyy pystyä pitämään huolta. Tämä vaatii luonnollisesti jatkuvia investointeja.
3. Järjestelmän kehittäminen ammattitaidolla
Vaikka oman organisaation tarpeet olisivatkin hyvin tiedossa, on kuitenkin eri asia hahmottaa järjestelmä kokonaisuutena ja pitkän tähtäimen työvälineenä. Pelkästään tästä syystä on viisasta luottaa ammattilaisten tietotaitoon järjestelmän kehittämisessä.
On myös iso riski kehittää järjestelmää yksittäisen osaajan osaamisen varaan.
4. On viisautta kohdistaa oma osaaminen omaan ydintoimintaan
Koska nykyään kustannustehokkaita, kehittyneitä ja luotettavia ratkaisuita on helposti saatavilla, on syytä harkita, onko todella investoinnin arvoista ohjata omia resursseja mihinkään muualle, kuin omaan ydintoimintaan. Monissa ratkaisuissa on myös joustavuutta räätälöintiin, joten niissä on mahdollisuus soveltua järkevästi myös erikoisvaatimuksiin.
Ulkoistetun ratkaisun kohdalla sen kehitys, päivittäminen, tietoturva ja jatkuvuuden hallinta on ulkoistettu palveluntarjoajalle, ja omassa toiminnassa voidaan keskittyä oleelliseen.
Jos kuitenkin lopullinen valinta on oman järjestelmän kehittäminen, kannattaa ensin joka tapauksessa testata valmista ratkaisua. Tämä auttaa ymmärtämään omalle järjestelmälle asetettavia vaatimuksia ja omia tarpeita paremmin.
Trail kalustonhallintajärjestelmää on kehitetty jo yli 10 vuoden ajan asiakkaiden laitehallinnan tarpeisiin. Trail on helppo ja nopea ottaa käyttöön testattavaksi. Varaa maksuton demo jo tänään.