Kalustonhallinta taloudellisen suunnittelun tukena
Irtaimiston hallinta on alihyödynnetty keino parempaan investointisuunnitteluun ja hankintojen järkevöittämiseen. Moderni digitaalinen laiterekisteri kustannustiedoilla auttaa myös vakuutusarvojen optimoinnissa sekä varautumisessa poikkeustilanteisiin.

Saavutettavat hyödyt talouden näkökulmasta
Kaluston systemaattisella seurannalla on mahdollista kerryttää elinkaaritietoa, joka osoittaa odotetun elinkaaren, uusimisinvestointien tarpeen, käyttöasteen sekä mahdollisen alhaallaolon.
Kustannustehokkuus
Kun on olemassa tieto hallittavasta kalustosta, ei ole tarpeettomien tai tuplainvestointien riskiä, eikä myöskään liian aikaisia uusimisinvestointeja.
Ajansäästö
Helposti saavutettavissa oleva laitetieto tehostaa arkipäivän tekemistä ja säästää aikaa monessa kulmassa, kuten laitteen sijainnin tarkistamisessa, huoltotöiden tekemisesssä tai laitetietojen raportoimisessa.
Järjestyksessä oleva kalusto
Varmista näkyvyys kaikkeen hallittavaan käyttöomaisuuteen keskitetysti






Talouden onnistunut suunnittelu vaatii luotettavasti dataa
Talousjohtajalle data on ehdoton työväline päätöksenteon tueksi. On yllättävää kuinka monella on yrityksen omistamasta irtaimistosta vajaa tieto jatkuvasti käytössään.
Avainkysymyksinä voi nähdä seuraavat:
Tiedätkö mitä kaikkea irtaimistoa yrityksesi omistaa ja hallinnoi?
Pystytkö helposti selvittämään missä irtaimisto on, kenen hallussa tai missä käyttökunnossa?
Tiedätkö onko irtaimiston vakuutusarvot oikealla tasolla ja irtaimiston vakuutus siten optimoitu?
Oletko varautunut poikkeustilanteeseen ja pystyt tarvittaessa tuottamaan irtaimistolistauksen hankintatiedoilla?
Onko sinulla näkyvyys irtaimiston osalta tulevien vuosien investointitarpeisiin?

Miksi irtaimistonhallinta on välttämätöntä talousjohtajalle?
Ilman järjestelmällistä irtaimistonhallintaa ja kontrollia, irtaimisto ja sen ylläpito aiheuttaa tarpeettomasti kustannuksia. Uusimisinvestointeja tehdään pahimmassa tapauksessa sellaiselle laitteistolle, joka on hyvässä käyttökunnossa tai jota ei tarvita enää ollenkaan!
Myös sisäinen tarkastus kiittää järjestelmällistä irtaimistonhallintaa, joka osoittaa, että omistetusta omaisuudesta pidetään hyvää huolta ja tiedot löytyvät järjestelmästä helposti.
Saavutettavaa:
Jatkuvasti ajantasainen ja luotettava laiterekisteri
Kustannuskontrolli
Kustannussäästöt
Investointien järkevyys
Raporttien tuottaminen tarvittaessa

Riskienhallinta ja varautuminen
Laitteiston osalta riskinhallinnan ja varautumisen toimenpiteet liittyvät tilaturvallisuuteen ja vakuuttamiseen. Kun vesivahinko, tulipalo tai varkaus on tapahtunut, on tärkeää nopean palautumisen varmistamiseksi pystyä todentamaan mitä kaikkea vahinko on koskenut. Fyysisen irtaimiston osalta tärkeää on pystyä tuottamaan inventaariolistaus hankintatiedoilla vakuutusyhtiölle.

Laitteen elinkaaren seuranta hankinnasta poistoon
Data on talousjohtajalle kaiken A ja O. Laitteiston elinkaaritiedoista on päätöksenteossa monenlaista hyötyä. Kaluston hankintatiedot auttavat uusimisinvestointien suunnittelussa ja taas käyttöaste tarpeen määrittämisessä.
Talousjohtajalle on hyödyllistä pystyä seuraamaan laitteita sekä yksilöinä, että suurempina laitekokonaisuuksina. Trail tukee laitteiston yksilö- ja kokonaisuusseurantaa ja tarjoaa vielä raporttien muodostamisen joustavasti tarvittavilla tiedoilla.
Lue lisää
Laitehallinnan investoinnin takaisinmaksu (ROI)
Digitaaliseen laitehallintaan investointi kannattaa. Takaisinmaksu on helposti useita satoja prosentteja jo pelkästään investointeja järkevöittämällä. Säästöjä muodostuu käytännössä useista alueista:
Ajansäästö helpommin löydettävän tiedon ja tehokkaamman toiminnan myötä
Pienemmät investoinnit, tehokkaampi kohdennus
Investointien siirtäminen tulevaisuuteen
Turhasta kalustosta luopumisen kautta säästyy vakuutusmaksuja, varastointimaksuja, sekä ylläpito- ja huoltomaksuja