Kalustonhallinnan parhaat käytännöt - osa 4 - Huolelliset inventaariot

  • Blogi
  • Kalustonhallinnan parhaat käytännöt - osa 4 - Huolelliset inventaariot
20.06.2021

Kalustonhallinnan parhaat käytännöt

Osa 4: Huolelliset inventaariot

Inventaariot ovat arkipäivää useissa organisaatioissa. Ne vievät aikaa, mutta kannattaa ja saattaa olla pakollisiakin tehdä. Etenkin, jos edellisestä inventaariosta on kulunut aikaa, voi inventaarioon ryhtyminen vaikuttaa painajaismaiselta projektilta. Tulevien inventaarioiden tekemistä voi helpottaa merkitsemällä samalla kalusto kalustonhallintajärjestelmään.

Kaluston säännöllisillä inventaarioilla voi varmistaa, että kaikki kalusto on tallessa ja paikoillaan. Samalla voi poistaa “haamuomaisuutta” (käyttöomaisuutta, jota organisaatiossasi todellisuudessa ei ole, vaikka se järjestelmissä näkyykin) taseesta. Inventaarioiden tekemistä voidaan nopeuttaa esimerkiksi käyttöomaisuuteen kiinnitettävillä viivakoodi- tai RFID-tunnisteilla, sekä nopeilla lukijoilla.

Jos inventaariossa huomaat, että jotain arvokasta puuttuu, on tärkeää voida seurata kadonneen laitteen käyttöhistoriaa, jotta katoamishetki voidaan tunnistaa. Ilman kaluston käytön seurantaa katoamisten selvittäminen voi osoittautua hyvin hankalaksi.

SEURAAVAKSI:

Osa 5: Käytä varausjärjestelmää liikkuvalle kalustolle