Irtaimen omaisuuden hallinnan menettäminen

  • Blog
  • Irtaimen omaisuuden hallinnan menettäminen
13.02.2023

Irtaimen omaisuuden hallinnan menettäminen

Oletko yksi monista, jotka taistelevat saavuttaakseen kontrollin ja hallinnan omasta laitteistosta ja irtaimistosta?

Älä huoli – et ole yksin! Näin käy usein, kun organisaatiot kasvavat nopeasti, tai vastuu laitteista jaetaan useiden ihmisten ja osastojen kesken. Jokainen huolehtii omasta osuudestaan, mutta kenelläkään ei ole mielessä isompaa yleiskuvaa. Tai vielä pahempaa – kukaan ei hallitse laitteita, koska luulevat jonkun muun olevan vastuussa niistä.

Jos työskentelet paljon eri projektien, tuotantojen tai ihmisten kanssa, jotka kaikki jakavat samoja laitteita, voi olla vaikeaa seurata niitä manuaalisesti. Kuka käyttää mitäkin laitetta ja milloin? Ja miten varmistat, että sinulla on tarpeeksi laitteita käytettäväksi samanaikaisesti? Eikä mitään katoa?

Kuinka on mahdollista välttää omaisuuden hallinnan menettäminen?

Mistä aloittaa laitehallinnan kehittäminen?

1. Omaisuusrekisteri tai luettelo kaikista laitteista

Paras tapa aloittaa on koota yleiskuva nykytilanteesta – mitä laitteita minulla on, ja missä ne sijaitsevat. Usein kun laitteita tarvitaan mutta sijaintia ei tiedetä, on helpompi ostaa uusi kuin löytää alkuperäinen. Helpoin tapa aloittaa on inventaarion luominen osasto- ja sijaintikohtaisesti. Tätä varten voit käyttää maksutontainventaariopohjaamme, joka auttaa saamaan yleiskuvan kaikista laitteista. Laitemalliin voit merkitä kunkin omaisuuden sijaintipaikan, vastuuhenkilön sekä kaikki kustannustiedot. Laiterekisteri on kaiken omaisuuden hallinnan alku. Pelkkä rekisterikin auttaa sinua säästämään rahaa välttämällä tarpeettomia sijoituksia.

2. Säännölliset inventaariot ja huollot

Saavuttaaksesi vielä enemmän hyötyjä, sinun tulee käyttää omaisuusrekisterissäsi olevia tietoja. Jotta kaluston määrää ja sijaintia voidaan seurata, on hyvä tehdä säännöllisiä inventointeja. Näin voit varmistaa, että laitteet ovat saatavilla. Monet yritykset tekevät inventoinnin kerran vuodessa, jotkut jopa kuukausittain. Tavasta riippumatta suositus olisi tehdä ne sijainnin mukaan yleiskuvan säilyttämiseksi. Ja vaikka inventointi on mahdollista ilman järjestelmää, modernin järjestelmän avulla se on erittäin nopeaa.

Säännölliset huollot kannattaa tehdä, vaikka mikään ei olisi rikki. Kun tarkistat laitteidesi kunnon säännöllisesti, varmistat niille pidemmän elinkaaren. Huoltamalla ennakoivasti on mahdollista vähentää toiminnan häiriöitä ja pidentää omaisuuden käyttöikää. Näin tekemällä toimit myös kestävämmin. Kun laitteisto palvelee pidempään ja sitä käytetään tuottavammin, uusimisen tarve vähenee.

3. Omaisuuden seuranta laitehallintajärjestelmällä

Kun edellä mainitut toimenpiteet eivät riitä, on aika ottaa käyttöön digitaalinen työkalu. Näin toimimalla sinun ei tarvitse käyttää aikaa Excel-taulukon päivittämiseen tai laiteluettelon manuaaliseen läpikäyntiin. Digitaalinen työkalu säästää aikaa ja helpottaa tietojen päivittämistä. Laitehallintajärjestelmän yhteydessä kaikki laitteet merkitään QR-, RFID-, NFC- tai viivakooditunnisteilla, joten laitetiedot ovat helposti luettavissa myös matkapuhelimella.

Digitaalisen järjestelmän avulla näet, milloin on aika budjetoida uusia laiteinvestointeja, ja se auttaa sinua pitämään parempaa huolta olemassa olevista laitteista. Luotettavan datan avulla on helppo päästä eroon toiminnassa tarpeettomista laitteista. Lisäksi on mahdollista käyttää kertyvää dataa tulevien ostojen suunnitteluun. Huoltotiedot auttavat sinua tekemään viisaampia investointipäätöksiä, kun laitteita ei tarvitse uusia niin usein kuin ennen.

Haluaisitko itse kokeilla Trailia?

Ota yhteyttä ja kysy maksutonta kokeilujaksoa, joka auttaa tunnistamaan hyötyjen mahdollisuuksia laitehallinnan ja -seurannan avulla.

Mistä aloittaa laitehallinnan parantaminen?